EXECUTAREA LUCRARILOR DE TERASAMENTE SI DESFACERI DE SISTEME RUTIERE
- SCOP
Prezenta
procedură are drept scop stabilirea metodologiei de execuţie a terasamentelor şi desfascerilor de sisteme
rutiere degradate la lucrările executate de societate.
Prezenta procedura
stabileşte de asemenea metodologia şi rãspunderile de revin personalului din
cadrul societãţii pentru asigurarea şi controlul calităţii la aceste lucrări.
- DOMENIU DE APLICARE
Prezenta procedurã
are caracter general şi se aplicã lucrărilor de execuţie a terasamentelor şi
desfascerilor de sisteme rutiere degradate, în conformitate cu caietul de
sarcini al proiectului care se realizează de către societate.
Procedura se
aplicã şi în cazul executãrii unor lucrãri complexe care includ şi execuţia la
cald a straturilor de bazã din mixturi
bituminoase cu agregate anrobate. În acest sens, procedura completetazã Şi este
completatã de celelalte proceduri ale lucrãrilor aparţinãnd aceluiaşi lanţ
tehnologic de operaţiuni, aşa cum reiese din planurile de controlul calităţii
verificãri şi încercãri, elaborat pentru fiecare obiectiv în parte.
- DEFINITII SI ABREVIERI
Specifice nu sunt
4. DOCUMENTE DE REFERINTA
STAS1243-88 Teren de fundare. Clasificarea şi
identificarea pãmânturilor
STAS1709/2/90 Acţiunea fenomenului de îngheţ-dezgheţ la lucrãri de
drumuri. Prevenirea
şi remedierea degradãrilor din îngheţ-dezgheţ. Prescripţii tehnice
STAS1913/1383 Teren de fundare.Determinarea
caracteristicilor de compactare. Încercarea PROCTOR
STAS 2914-84 Lucrãri de drumuri.
Terasamente.Condiţii generale de calitate.
CD 155-2000 Instrucţiuni tehnice departamentale
privind determinarea stãrii tehnice a drumurilor moderne.
5. INSTRUCTIUNEA
5.1
Conditii prealabile
Pentru executia
lucrarilor sunt necesare urmatoarele;
- asigurarea
documentelor de executie;
-
verificarea calitatii privind trasarea terenului de fundare;
- verificarea
conditiilor speciale, pamanturi sensibile la umezire, pamanturi contractile;
- instruirea
personalului in executarea lucrarilor
- dotarea cu scule si dispozitive
necesare realizarii lucrarii;
- racorduri de energie , apa si alte
utilitati
- trasarea lucrarilor;
- existenta inregistrarilor de calitate pentru montaj
armatura si piese metalice conform planurilor de executie;
- trasarea
pozitiei cofrajelor;
- inchiderea,
legarea si sprijinirea definitiva a cofrajelor;
5.2. Descrierea instructiunii
5.2.1.Generalitãţi:
Procedura se referã la executarea
lucrãrilor de terasament la carosabilul respectiv, la trotuarele noi, cât şi la
desfacerea parţialã sau totalã a pavajelor şi elementelor de structurã şi
fundaţie la carosabilul şi trotuarele degradate.
5.2.2. Acţiuni implicate:
-Deterrminarea
zonelor degradate şi stabilirea cauzelor care au condos la dgradare.
-Stabilirea
lucrãrilor necesare şi a tehnologiei, corespunzãtoare situaţiei structurii
drumului şi traficului existent.
-Încadrarea şi
semnalizarea zonelor de lucru.
-Desfacerea
sistemului degradat şi îndepãrtarea molozului rezultat.
-Determinarea
capacitãţii portante a pãmântului în zona de lucru.
-Întocmirea
înregistrãrilor de calitate.
5.3.Punerea în opera
-Atât la lucrãri
noi, cât şi la reparaţii, se verificã şi se constatã calitatea materialelor şi
structura drumului existent în vederea aducerii la starea anterioarã
degradãrii.
-Din materialele
scoase din structura existentã se selecteazã elementele care se pot refolosi în
cadrul reparaţiilor. Restul materialelor se îndepãrteazã de pe amplasament
pentru descongestionarea zonei de lucru şi asigurarea fluenţei treficului în
zonele adiacente, precum şi pentru îndeplinirea cerinţelor de protecţia
mediului.
-În cazul
trotuarelor şi carosabilului nou executate, se verificã amplasamentul pus la
dispoziţie şi modul în care proiectul poate fi lansat în execuţie.
-Dupã constatarea
îndeplinirii condiţiilor necesare pentru începerea lucrului, se picheteazã
reperii principali, apoi se traseazã şi se marcheazã zona de lucru.
-La elemente noi
de drum (carosabil sau trotuar) se executã excavaţia pânã la cotele indicate în
proiect prin profilele longitudinal şi cele transversale.
-Se mãsoarã cota
de sãpãturã corespunzãtoare fundaţiei cu ajutorul nivelei topometrice, teurilor
de nivel, ruletei sau furtunului cu apã şi se constatã natura
terenului. Funcţie de planul de control
al calitãţii, verificãri şi încercãri stabilit prin proiect, aceste constatãri
se consemneazã prin proces verbal de lucrãri ascunse.
-La execuţia
elementelor noi de drum se depun şi se completeazã materialele de umpluturã
prevãzute în proiect şi, dupã caz, în dispoziţiile de şantier emise de cãtre
proiectant pentru îmbunãtãţirea stratului de pãmânt pe care se amplaseazã
fundaţia drumului.
-La lucrãrile de
reparaţii la carosabil şi la trotuarele existente, se constatã zonele degradate
din teren prin întocmirea unui plan de releveu care se comparã cu prevederile
proiectului.
-Se înlãturã
praful, noroiul şi alte reziduuri din zona de lucru. Se traseazã cotele din
proiect pe reperi şi se marcheazã zona de lucru pentru devierea circulaţiei.
-La lucrãrile de
reabilitare a strãzilor se obţine acceptul pentru oprirea totalã sau parţialã a
circulaţiei de la instituţiile de resort (primãrie, poliţie).
-La reparaţii de
pavaje se desface manual suprafaţa existentã. La desfacerile la carosabil şi
trotuare cu acoperiri din beton pe bazã de ciment sau asfalt turnat se
întrebuinţeazã mijloace macanizate, cum sunt maşini de tãiat cu disc de oţel
dur, picon pe excavator pe pneuri şi ciocane pneumatice de mânã.
-Lucrãrile de
desfacere a zonelor degradate de drumuri se executã pe timp cãlduros şi uscat
pentru evitarea rãspândirii de materiale reziduale în vecinãtatea zonelor de
lucru. Funcţie de dispoziţiile primãriei şi condiţiile de lucru (perioade
ploioase, îngheţ) desfacerile se executã în perioada 15 martie-15 noiembrie a anului
în curs.
6.
ATRIBUTII SI RESPONSABILITATI
Responsabilitatea
efectuarii operatiilor revine sefului punctului de lucru si a sefului de
santier. Verificarea lucrarilor se face de catre responsabilul CQ care va
informa responsabilul tehnic cu executia de verificarile facute. Acesta va face inregistrarile in
dosarul lucrarilor verificate. Directorul general
adjunct va notifica in scris si alte responsabilitati, si daca sunt necesare
functie de complexitatea si durata executiei.
7. INREGISTRARI
Inregistrarile cerute de legislatie in vigoare conform normelor:
- proces verbal de
lucrari ascunse
- proces verbal de
trasare a lucrarilor
- proces verbal la
recoltarea probelor de pamant
8. ANEXE
Specifice nu sunt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu