EXECUTAREA LUCRARILOR DE DRUMURI
1. SCOP
Prezenta procedura are drept scop descrierea
actiunilor, fazelor tehnologice, sculelor si utilajelor in realizarii
lucrarilor de drumuri.
2. DOMENIUL DE
APLICARE
Procedura se
aplica la lucrarile de drumuri.
3.
DEFINITII SI ABREVIERI
Specifice
sunt :
-Agregate naturale
– materiale granulare naturale de origine minerala, provenind din sfaramarea naturala
sau artificiala a rocilor;
-Balast– agregat
natural de balastiera constituit dintr-un amestec de pietris si nisip cu
granulatie 0 – 71 mm.
-Beton de coiment
– amestec de agregate naturale, ciment, apa, eventual aditivi in anumite
proportii, care prezinta un volum minim de goluri si rezistenta mecanica
superioara;
-Carota – proba
netulburata care se extrage dintr-un strat rutier coeziv in vederea
verificarilor de laborator;
-Colmatare –
operatie de umplere a rosturilor, fisurilor si crapaturilor imbracamintilor
rutiere cu materiale adecvate;
-Cota de proiect
(sinonim COTA LINIEI ROSII): - cota caii proiectata se considera in axa
drumului;
-Dala – element al imbracamintei din beton de
ciment sau stratului de baza delimitat in plan prin rosturi ;
-Debleu –
sapatura avand forma geometrica regulata, executata pentru realizarea
platformei drumului sub nivelul terenului natural;
-Declivitate –
inclinarea liniei rosii a drumului fata de orizontala;
-Fundatia drumului
– strat sau ansambluri de straturi din sistemul rutier care primeste, transmite
si repartizeaza patului drumului eforturile verticale provenite din trafic,
astfel incat sa nu se depaseasca portanta patului, in conditiile cele mai
defavorabile care pot survenii in perioada de perspectiva considerata la
dimensionarea drumului.
-Gradul de
compactare – raportul procentual dintre densitatea aparenta efectiva a
pamantului in stare uscata sau a altui material care alcatuieste un strat
rutietr si densitatea aparenta maxima obtinuta in conditii standard de laborator.
-Patul drumului –
suprafata amenajata a terasamentelor care constituie suportul structurii
rutiere.
-Rost – spatiu
liber amenajat in mod special care imparte imbracamintea din beton de ciment
(valabil si pentru stratul de baza din beton) in dale pentru a impiedica
fisurarea datorita contractiei sau dilatarii acestora si pentru necesitati de
executie.
-Sistem rutier -
(sinonim STRUCTURA RUTIERA) – ansamblu de straturi asezate pe patul drumului
care constituie structura de rezistenta a drumului.
-Sistem rutier
rigid – sistem rutier care are ca imbracaminte beton de ciment sau macadam
cimentat.
-Strada – drum
public din interiorul localitatilor, special amenajat pentru circulatia
vehiculelor si a pietonilor, amplasarii retelelor tehnico-edilitare si
asigurarii acceselor la cladirile limitrofe.
-Strat de
baza – parte din sistemul rutier situata
intre imbracaminte si fundatie avand rolul de a prelua incarcarile din trafic,
in special actiunile tangentiale si de intindere, repartizand fundatiei
eforturi verticale in limita capacitatii de rezistenta a acesteia.
-Strat rutier–
strat component al sistemului rutier.
-Strat de uzura –
stratul superior al imbracamintei bituminoase sau din beton de ciment menit sa
reziste la actiunile tangentiale produse de trafic si la agentii naturali. In
general la strazi se foloseste strat de baza din beton de ciment.
-Substrat – strat
constructiv cu rol, dupa caz, drenant, anticapilar, izolator sau antigelitiv,
asezat pe pamantul din patul drumului in scopul de a feri sistemul rutier sau
pamantul din fundatie de efecte daunatoare.
-Terasamente –
totalitatea lucrarilor de pamant executate in scopul realizarii infrastructurii
drumului.
-Trotuar – parte
laterala a strazii amenajata pentru circulatia pietonilor.
-Umiditate optima
de compactare – umiditate pentru care in procesul compactarii se obtine, pentru
un lucru mecanic specific dat, valoarea maxima a densitatii aparente in stare
uscata a pamantului.
4.
DOCUMENTE DE REFERINTA
Normativ C 56-1985
– c.II; C.V. – verificarea calitatii si receptia lucrarilor de constructii –
terasamente – beton;
-STAS 4032/1-90 –
Terminologie;
-STAS 2914-1984 –
Terasamente;
-STAS 1913/13-83
–Teren de fundare. Determinarea caracteristicilor de compactare.
Incercarea Proctor;
-SR 183/1-95 – Lucrari de drumuri. Imbracaminti din beton de ciment
executate in cofraje fixe. Conditii tehnice de calitate;
-STAS 6400-84 –Lucrari de drumuri. Straturi de baza si de fundatie.
Conditii tehnice de calitate
-STAS 1243-88 –Teren de fundare. Clasificarea si identificarea
pamanturilor.;
-STAS 662-89 Lucrari de drumuri. Agregate naturale de balastiera.
5.
INSTRUCTIUNEA
5.1. Materiale
Pentru realizarea structurilor rutiere
rigide in debleu este necesara folosirea unor categorii de materiale specifice
fiecarei componente care intra in constituirea sistemului rutier respectiv.
Toate aceste materiale vor trebui sa indeplineasca conditiile tehnice generale
privind calitatea impusa de normativele si prescriptiile tehnice in vigoare.
5.1.1. Materiale
pentru terasamente
In cazul
terasamentelor in debleu sau la nivelul terenului alcatuite din pamanturi
argiloase a caror calitate este rea sau foarte rea (tabel 1b, simbol 4e, 4f cf.
STAS 2914-84) prin solutia proiectantului se inlocuiesc cu pamanturi
corespunzatoare (tabel 1a simbol 1, 2, 3 conf. STAS 2914/’84) sau vor fi
stabilizate mecanic sau cu lianti (var, cenusa de termocentrala etc.) pe o
grosime de minim 20 cm in cazul pamanturilor rele si de minim 50cm in cazul
pamanturilor foarte rele (sau a celor cu
densitatea in stare uscata) mai mica de 1.500 kg/mc. Pentru pamanturile
argiloase simbol 4d – (tabel 1b – STAS 2914) trebuie executata fie inlocuirea,
fie stabilizarea lor pe o grosime de minim 15 cm cu pamanturi corespunzatoare.
Executia straturilor de fundatie incepe
numai dupa receptia terasamentelor conf. STAS 2914 – 84 – in cazul executie
acestora direct pe patul drumului.
5.1.2. Materiale pentru realizarea straturilor
constitutive ale fundatiei:
In general in cadrul societatii noastre si conform
proiectelor, executia straturilor de fundatie compinente al structurii rutiere
stradale se face din balast si nisip sau din balast, amestec optimal cu
executarea acestora direct pe patul drumului.
Caz
1 –
fundatia din balast si nisip:
- pentru stratul izolant – nisip care
trebuie sa indeplineasca conditiile de calitate impuse prin STAS 662-89-tabel
4;
- pentru stratul drenant – balast care
trebuie sa indeplineasca conditiile impuse prin STAS 662-89-tabel 17.
Caz 2 – fundatie din balast, amestec
optimal:
- pentru realizarea straturilor de fundatie
se foloseste balast care trebuie sa satisfaca conditiile din tabelul 18 si fig.
3 STAS 662-89.
In cazul
trotuarelor fundatia este constituita dintr-un strat de 5 cm de nisip care sa
corespunda conditiilor impuse prin tab. 4 – STAS 662-89.
5.1.3.Materiale
folosite pentru realizarea straturilor de baza sau rezistente si uzura pentru
carosabil
a) Ciment
La prepararea
betoanelor de ciment rutier se vor utiliza urmatoarele sortimente de cimenturi:
- ciment pentru
drumuri si piese de aeroporturi conform STAS 10092-78;
- ciment Portland P45 cf. SR 388-95;
- ciment Portland P40 cf. SR 388-95;
Conditiile tehnice
pentru aceste cimenturi sunt corespunzatoare standardelor dupa care se produc.
Depozitarea
cimentului se va face numai dupa constatarea existentei certificatului de
conformitate sau de garantie.
Durata de
depozitare a cimentului nu va depasi 30 de zile de la data expedierii de catre
producator. Se interzice folosirea cimentului avand temperaturi mai mari de +500C.
b) Agregate naturale
Pentru prepararea
betoanelor de ciment rutiere se vor utiliza urmatoarele sorturi de agregate
care trebuie sa corespunda conditiilor tehnice:
- nisip natural,
sorturile 0-3 si 3-7 sau 0-7 conform STAS 662-89;
- pietris concasat,
sorturile 7-16, 16-31, 16-40 conform STAS 662-89;
-
agregate de cariera concasate: criblura (sorturi 8-16, 16-25) si split
(sortul 25-40 sau 16-40) conform STAS 667-90.
NOTA: Pentru
pistele aeroportuare, autostrazi si drumuri cu trafic foarte greu se va utiliza
obligatoriu numai sorturi de nisip natural 0-3 si 3-7.
Verificarea
calitatii agregatelor se va face la aprovizionare si inainte de utilizare.
Metodele de
incercare sunt reglementate prin STAS 4606-80 si STAS 730-89.
c)
Apa
Apa utilizata la
prepararea betoanelor rutiere poate sa provina din reteaua publica de apa
potabila sau alta sursa care sa indeplineasca conditiile tehnice prevazute in
STAS 790-84.
Metodele de
determinare sunt reglementate prin STAS 790-84. Verificarea se face la un
laborator de specialitate.
d)
Aditiv
Aditivii sunt
produse chimice care se adauga in beton
in cantitati mai mici sau egale cu 5% substanta uscata fata de masa cimentului
in scopul imbunatatirii/modificarii proprietatilor betonului in stare proaspata
si/sau intarita.
Principalele grupe
(clase) de aditivi care se intalnesc in practica curenta a betoanelor sunt
diferite in functie de efectul principal pe care aditivul il are asupra
proprietatilor betonului.
Aceste grupe de
baza sunt:
- aditivi reducatori
de apa;
- aditivi intens
reducatori de apa;
- aditivi
plastifianti;
- aditivi
superplastifianti;
- aditivi
acceleratori de priza;
- aditivi
intarzietori de priza;
- aditivi
acceleratori de intarire;
- aditivi antrenori
de aer;
- aditivi
anti-inghet;
- aditivi
impermeabilizatori;
- aditivi inhibitori
de coeziune.
Pentru
imbunatatirea lucrabilitatii, marirea gradului de impermeabilizare si a
rezistentei la inghet – dezghet repetat, realizare de betoane de clasa
superioara, reglarea procesului de intarire, intarziere sau acceleratori de
priza se folosesc aditivi corespunzatori din NE012-99.
Pentru betoane
supuse la inghet–dezghet repetat – aditiv recomandat: antrenor de aer.
Betoane de
rezistenta avand clasa cuprinsa intre C 12/15 si C 30/37 inclusiv – aditiv
recomandat: plastifiant sau superplastifiant.
Betoane turnate pe
timp friguros – aditiv recomandat: anti-inghet – accelerator de priza.
Stabilirea tipului
de aditivi sau a combinatiei de aditivi se va face dupa caz de Proiectant,
Executant sau furnizorul de beton.
In cazurile in
care se folosesc concomitent doua tipuri de aditivi a caror compatibilitate si
comportare impreuna nu este cunoscuta este obligatorie efectuarea de incercari
preliminare si avizul unui institut de specialitate.
e)
Adaosuri
Adaosurile sunt
materiale anorganice fine ce se pot adauga in beton in cantitate de peste 5%
substanta uscata fata de masa cimentului in vederea imbunatatirii
caracteristicilor acestuia sau pentru a realiza proprietati speciale.
Adaosurile pot
imbunatatii urmatoarele caracteristici ale betoanelor: lucrabilitatea, gradul
de impermeabilitate, rezistenta la agenti chimici agresivi.
Exista doua tipuri
de adaosuri:
- inerte, inlocuitor partial al partii
fine din agregate, caz in care se reduce cu cca. 10% cantitatea de nisip 0-3 mm
din agregate;
- active, caz in
care se conteaza pe proprietatile hidraulice ale adaosului.
Adaosurile active
sunt: zgura granulara de furnal, cenusie.
In cazul
adaosurilor cu proprietati hidraulice la calculul raportului A/C se ia in
considerare cantitatea de adaos din beton ca parte lianta.
La executarea
straturilor de rezistenta si imbracamintilor se pot folosi pentru betoane de clasa
BcR 3,5 si BcR 4,0 ca materiale de adaos, cenusa de termocentrala conform
prevederilor din “Instructiunile Tehnice de utilizare a cenusilor de centrala
termoelectrica la prepararea betoanelor rutiere” CD 147-85.
f)
Otel beton
Pentru executarea ancorajelor se vor
folosi otelul-beton rotund de Ø 10 mm (tip OB 37) conform STAS 438/1-89.
5.1.4. Alte
materiale necesare pentru realizarea straturilor de baza si imbracamintilor din
beton de ciment.
a) Hartie
rezistenta KRAFT (125 gr/m) conform STAS 3789-86 sau FOLIE DIN POLIETILENA de joasa densitate (0,06 mm grosime) conform
STAS 8171-84, pentru:
- executia
imbracamintilor din beton de ciment pe fundatie de balast sau piatra sparta;
- izolarea contra
aderentei la beton a unei jumatati din ancorele de otel ce trebuiesc pozate in
rosturile longitudinale de contact ale imbracamintilor din beton.
b) Fluid de
protectie P 45 conform prescriptiilor in vigoare, pentru protectia suprafetei
betonului proaspat.
c) Asrobit conform
NI 7129-77 a intreprinderii “Chimica – Marasesti” colmatarea rosturilor.
d) Bitum
neparafinos pentru drumuri tip D 80/120 conform STAS 754-99, filer conform STAS 539-79 si DANUVAL tip, sort B, cu
insertie textila conform NT 10315 a INTREPRINDERII DANUBIANA – Bucuresti pentru
prepararea mosticurilor bituminoase necesare colmatarii rosturilor.
5.1.5. Betoanele
folosite pentru realizarea straturilor de baza sau imbracamintilor pentru
carosabil.
- In scopul
realizarii stratului de baza din beton de ciment se foloseste C 12/15 (Bc 15 –
B 200);
- Imbracamintea
din beton de ciment se realizeaza cu clasele de betoane rutiere prevazute, in
functie de categoria drumului si clasa traficului.
Pentru autostrazi,
drumuri nationale, judetene, comunale si strazi cu doua sau mai multe benzi de
circulatie pentru trafic greu si stratul de uzura sau un singur strat se
foloseste Bc R 5,0 (BcR 4,5) pentru strazi cu o banda de circulatie si alei
carosabile BcR 3,5, pentru locuri de stationare, platforme de parcare Bc 3,5.
Pe baza de
justificari tehnico-economice si cu avizul beneficiarului se pot utiliza si
alte clase de betoane.
Betoanele de clasa
BcR 5,0 se realizeaza cu ciment tip CD 40 sau tip P45. Betoanele de clasa BcR
4,5 se realizeaza cu ciment tip CD 40, ciment tip P45 sau ciment tip P40.
Betoanele de clasa BcR 4,0 sau BcR 3,5 se realizeaza cu ciment tip P 40. ALte
tipuri de cimenturi vor putea fi utilizate numai cu avizul unui institut de
specialitate rutiera cu acordul beneficiarului sau proiectantului.
Compozitia
betonului rutier se realizeaza cu agregate naturale prelucrate, apa, ciment si
aditivi, in conformitate cu prevederile urmatoarei:
a) – imbracamintile ce se executa intr-un singur strat se realizeaza cu
agregate concasate 0 -25mm sau 0 -40 mm, iar cele ce se excuta in doua straturi
se realizeaza cu agregate concasate 0 -25 mm in cazul stratului de uzura si 0
-31 (40) in cazul stratului de rezistenta.
NOTA: in lipsa uneia din sorturile de
agregat, nisip 3-7, pietris 7-16, respectiv criblura 8-16 se poate realiza un
beton cu granulozitate discontinua avand agregatul total in limitele curbei
granulometrice.
Acest tip de beton
nu se aplica la autostrazi, drumuri publice cu trafic foarte greu, piste, cai
de rulare si platforme de aerodromuri.
b) – Betonul din
stratul de uzura al imbracamintii din beton de ciment se realizeaza cu nisip
natural STAS 662-89 si cribluri STAS 667-90.
NOTA:
La prepararea betoanelor din straturile de uzura pentru locurile de stationare,
platforme de parcare auto, strazi si durmuri de exploatare cu o banda de
circulatie, precum si alei carosabile se poate inlocui criblura cu pietris STAS
662-89 sau piatra sparta (split) conform STAS 667-90.
c) – Betonul din
stratul de rezistenta si imbracamintilor din beton de ciment rutiere pentru
drumuri si strazi cu trafic greu, mediu sau usor se realizeaza cu nisipul de
rau si pietris STAS 662-89 sau piatra sparta (split) STAS 667-90.
NOTA:
Ca material de adaos in stratul de rezistenta realizat cu betoane de clasa BcR
4,0 si BcR 3,5 se poate folosi cenusa de termocentrala conform reglementarilor
legale in vigoare.
5.1.6. Materialele folosite pentru executarea
trotuarelor
- beton C 6/7,5 (Bc 7,5 – B 100) pentru
montarea bordurilor din beton;
- borduri de beton de
tipurile A1, A3, B1, B2,
B4, P si I conform
STAS 1139-87;
- beton C 6/7,5 (Bc
7,5 – B 100) sau C 8/10 (Bc 10 – B 150) pentru realizarea stratului de baza la
trotuare (imbracaminte din asfalt);
- beton de ciment C
18/22,5 (Bc 22,5 – B 300) pentru realizarea imbracamintii din beton de ciment
la trotuare
5.1.7. Materiale,
transport, depozitare:
Pamantul in exces
din sapatura rezultat la lucrarile de drumuri se incarca si se transporta cu
autobasculantele la gropile de depozitare nominalizate pe baza de contract cu
primariile.
Balastul respectiv
nisipul se transporta in depozite intermediare si de aici dupa ce se realizeaza
gradul de compactare cerut pentru patul drumului, se aduce cu autobasculantele
la punctul de lucru pentru a se realiza infrastructura drumurilor conf.
proiect.
Bordurile mari
respectiv bordurile mici.
- Se
manipuleaza bucata cu bucata sau pe paleti si se transporta cu ajutorul
trailerului.
- Bordurile mari se
asaza in trailer cu latura lunga perpendicular pe latura lunga a trailerului
cel putin 3 randuri pe mijloc.
- Manipularea si
transportul elementelor prefabricate se face cel mai devreme la termenul
verificat prin incercari preliminare sau prevazut orientativ functie de clasa
betonului din normative NE 012-99.
Asezarea
elementului prefabricat in mijlocul de transport, in depozit sau la locul de
punere in opera se prevede inca de la proiectare si trebuie reaspectat ca
atare, in caz contrar aparand degradari.
Gurile de
scurgere, tuburile Siome Ø 200, gratare de guri de scurgere, inele de aducere
la cota pentru caminele de canalizare, placa suport, capac se manipuleaza, se
transporta, depoziteaza separat pe tipuri prin intermediul distantierilor din
lemn folosind dispozitive de prindere care sa le conserve calitatea de la
livrare.
5.2. Utilaje necesare la realizarea
terasamentului si sitemului rutier rigid
Operatiile de
aducere la cota a patului drumului, de intindere in straturi si compactare a
pamantului si diferitelor straturi rutiere pana la straturile de fundatie
inclusiv se fac folosindu-se urmatoarele utilaje:
- excavatoare;
- compresoare;
- buldozere;
- screpere;
- autogredere;
- compactoare cu rulouri netede;
- maiuri mecanice si manuale;.
Pentru fabricare, transportul, punerea
in opera a betonului, protectia suprafetei, executarea si colmatarea rosturilor
sunt necesare urmatoarele utilaje si dispozitive, la executarea imbracamintilor
din beton de ciment:
- statie de
betoane;
- autobasculante;
- longrine
metalice de 3-4 m;
- repartizor;
- utilaj pentru vibrarea in adancime a
betonului;
- vibrofinisor de
beton (cu grinda de nivelare si de vibrare);
- placi
vibratoare;
- drisca, mistrie;
- acoperisuri
deplasabile;
- dispozitive
pentru pulverizarea peliculei de protectie;
- masini de taiat
rosturi;
5.3. Descrierea procesului tehnologic
Pentru executarea unui drum public in interiorul
localitatii tip de lucrare foarte des intalnita in activitatea SOCED SA, este
obligatorie respectarea procesului tehnologic de realizare in conditii tehnice
de calitate a infrastructurii si a fiecarui strat constitutiv al strazii
respective (terasamente, straturi de baza si de fundatie, imbracaminti din
beton de ciment).
5.3.1. Terasamente
-se executa pe terenuri care sa le asigure portanta, sa
fie durabile, stabile si usor de intretinut in exploatare;
- in cazul terasamentelor in debleu
alcatuite din pamanturi cu simbolurile 4d, 4e, 4 r – tab. 1b – STAS 2914-84 se
aplica prevederile prevazute la pct. 5.1.1. din prezenta procedura;
- stabilitatea terasamentelor se
asigura in principal prin gradul de compactare. Stabilirea caracteristicilor
optime de compactare a terasamentului de drum se determina prin incercarea
PROCTOR normala (STAS 1913/13-83);
- gradul de compactare necesar se
obtine prin cilindrare cu ajutorul compactaoarelor cu rulouri netede pana la
reducerea volumului de goluri si cresterea densitatii aparente la valoarea de
100% conf. tab. 2c (STAS 2914-’84); realizarea gradului de compactare necesar
se stabileste pentru fiecare lucrare.
5.3.2. Straturi de
fundatie din balast si nisip
La compactarea straturilor de fundatie trebuie sa se aiba
in vedere urmatoarele:
- parametrii utilajelor de compactare
sa fie conform prevederilor din STAS 9438-80, STAS 9652-80, STAS 9831-80;
-
deplasarea utilajelor sa fie liniara, fara serpuiri, iar intoarcerea lor
sa nu aiba loc pe portiunile care se compacteaza sau care sunt de curand
compactate;
- fasiile succesive de compactare sa
se suprapuna pe minim 20cm latime;
- numarul trecerilor pentru
realizarea compactarii prevazute, se stabileste la inceperea fiecarei lucrari;
- pentru stabilirea caracteristicilor
de compacatre necesare ale straturilor de fundatie pentru drumuri executate
conform STAS 6400-84, se foloseste incercarea PROCTOR modificata.
Pentru drumurile din clasele tehnice
IV si V trebuie sa se realizeze un grad de compactare de min. 98% din
densitatea in stare uscata maxima determinata prin incercarea PROCTOR
modificata conf. STAS 1913/13-83 in cel putin 93% din punctele de masurare si
de minim 95% in toate punctele de masurare.
Pentru drumurile din clasele tehnice
I, II, III pana la realizarea unui grad de compactare de 100% din densitatea in
stare uscata maxima determinata prin incercarea PROCTOR modificata in cel putin
95% din punctele de masurare si de minim
98% in toate punctele de masurare.
Verificarile se vor face in cel putin
un punct la 250 m lungime de banda de drum:
- pentru a realiza o compactare
uniforma a straturilor de fundatie pe toata latimea lor nu este indicata
montarea anticipat a bordurilor;
- suprafetele cu
denivelari mai mari de 4 cm se decapeaza pe un contur regulat pe toata grosimea
stratului, se completeaza cu material de acelasi tip si se recompacteaza;
- in zonele cu diverse obstacole (cosuri si guri de acces
la diferite gospodarii subterane, gropi aparute din diverse motive, etc.) se
executa operatii de compactare pe plombe folosindu-se maiul de mana sau placi
vibratoare + stropire cu apa, respectiv umplerea cu material adecvat a gropilor
dintr-o imbracaminte rutiera;
- grosimile constructive dupa
compactare, folosite la realizarea strazilor de catre SOCED SA sunt
urmatoarele:
a) – La carosabil cu strat unic (de
rezistenta si uzura din beton de ciment) trebuie realizat un strat de fundatie
de 20 cm din balast (cu caracteristicile conf. pct. 5.1.2. procedura de fata si
un strat izolant din nisip de 5 cm;
b) – La parcaje din beton de ciment
trebuie realizat un strat de fundatie de 15 cm din balast (conf. pct. 5.1.2.);
c) – La carosabil cu strat de uzura
din asfalt si strat de baza din beton C 12/15 (Bc 15) se foloseste un strat de
fundatie de 15 cm (conf. pct.6.1.2.) si strat izolant de nisip de 5 cm (conf.
pct. 5.1.2.);
d) – La trotuar din beton de ciment
de clasa C 18/22,5 Bc 22,5 se foloseste un strat de 5 cm de nisip;
e) – la trotuar asfalt + beton C
6/7,5 Bc 7,5 (10) se foloseste un strat de 5 cm nisip.
5.3.3. Straturi de baza sau de rezistenta si uzura –
realizate din beton de ciment
In cadrul SOCED SA se executa
straturi de baza din beton de ciment C 12/15, Bc 15 sau imbracaminti intr-un
singur strat (de rezistenta si uzura) de regula caracteristicile betonului
fiind acelea ale stratului de uzura, clasa beton C 18/22,5 -–C 25/30, Bc 22,5 –
Bc 30 conform proiect.
5.3.3.1. Pregatirea fundatiei in vederea
asternerii betonului
- fundatia trebuie sa aiba la suprafata sa aceleasi pante
in profil transversal si declivitatii in profil longitudinal ca ale suprafetei
imbracamintii sub care se afla (cf. STAS 6400-84);
- denivelarile admisibile ale
suprafetei straturilor de fundatie in sens longitudinal, sub lata de 3 m vor fi
de maxim 2 cm in cazul straturilor de balast masurate in axa benzilor;
- denivelarile admisibile ale
suprafetei stratului de fundatie in sens transversal, sub lata de 3 m, vor fi ±
7 mm;
- inainte de a incepe executarea
stratului de baza sau imbracamintii din beton de ciment, se va face receptia
fundatiei conf. STAS 6400-84 prin verificarea elementelor geometrice,
abaterilor limita, denivelarilor admisibile si a gradului de compactare (proces
verbal de receptie calitativa tipizat – cod 9-14-100);
- pe fundatia
verificata in profil transversal si longitudinal se monteaza longrinele
metalice, pe benzi de beton C 4/5 – C 6/7,5 (Bc 5-7,5) cu latimea de min. 30
cm. Surplusul acestui beton de langa longrine va fi spart si indepartat inainte
de turnare.
Cotarea
acesto benzi se executa astfel:
-se traseaza axul drumului cu aliniamente, curbe, cote pe
tarusi metalici la distanta maxima de 50 m, dupa care se masoara cu ruleta spre
margine, latimea jumatatii imbracamintii, se materializeaza pe teren de
asemenea prin tarusi. Se delimiteaza apoi latimea benzii pentru montarea
longrinelor.
-cu ajutorul nivelei se fixeaza
precis pe tarusi plantati la distanta max. de 50 cm unul de altul in zona
acostamentului cota partii superioare a benzii longrinei, reducandu-se din cota
imbracamintei inaltimea longrinei.
-se sapa cu tarnacopul santul in care
va fi executata banda pentru longrine.
-cotele pentru tarusi din zona
acostamentului se transmit cu lata si polobocul pe sipculitele fixate in
martori de beton turnati din 2 in 2 m in amplasamentul benzii pentru longrine.
-dupa aceasta operatie se umple cu
mortar de ciment intervalul dintre sipculite, se indeasa bine si se niveleaza
spre margine cu un dreptar care se reazama pe cate 2 sipculite alaturate.
-se va tine cont de panta
transversala a drumului la realizarea benzilor pentru logrinele din axa si
margine.
Montarea logrinelor se va face la 1-2
zile dupa turnarea benzilor la 30cm.
Logrinele vor fi legate intre ele si
fixate cu crampoane de fundatie si vor fi asezate perfect la acelasi nivel.
In cazul fundatiilor din balast intre
logrinele montate pe fundatie (umezita in prealabil) se va asterne un strat de
2 cm nisip la cota si panta suprafetei inferioare a imbracamintei.
Pe nisipul bine nivelat si compactat
se vor intinde benzile de hartie kraft sau folie de polietilena care se vor
suprapune min. 5 cm in sens longitudinal si 20 cm transversal.
Se vor consemna cele constatate in
procese verbale de lucrari ascunse (dupa asternerea hartiei).
5.3.3.2. Abateri admisibile
- latimea de turnare a benzii de beton poate fi de
2,5-8,5 m;
- abaterea maxima admisibila la latimea
proiectata a benzii de beton este de ±
15 mm la drumuri noi si modernizari;
- abaterea maxima admisibila la panta
pentru drumuri si strazi este de ± 0,4%.;
- denivelarile maxime admisibile sub
dreptarul de 3m sunt de 5mm;
- numarul maxim de dale fisurate
reparate raportat la numarul total al dalelor executate este de 1-2%;
- abaterea maxima admisibila la
grosimea totala proiectata a imbracamintii este de –10 ÷ + 15mm la drumuri noi
si modernizari.
5.3.3.3.
Caracteristicile betonului proaspat:
a. lucrabilitatea
(metoda trasarii) max. 3cm;
b. densitatea
aparenta 2.400 ± 40 kg/mc;
c. continutul de aer
oclus 3,5 ± 0,5 %;
d. temperatura (min.
+100C pe timp friguros);
La locul de punere
in opera se efectueaza interpretarea rezultatelor incercarilor la lucrabilitate
si temperatura a betonului proaspat (aceasta din urma in perioada cu t0
< + 50C sau t0 >
250C).
Rezultatul
fiecarei determinari se analizeaza imediat dupa ce este obtinut. Daca nu este
indeplinita conditia prevazuta, se vor efectua pentru acelasi transport de
beton inca 2 determinari si se va calcula valoarea medie a celor 3 rezultate.
Daca nici valoarea
medie nu indeplineste conditia prevazuta, transportul respectiv de beton se
refuza, fiind interzisa punerea lui in lucru.
Pentru
lucrabilitate se ia o proba opentru fiecare tip de beton si schimb de lucru dar
cel putin o proba la 20 mc beton.
Pentru temperatura
(la temp. aerului sub +50C si peste +250C) se fac 4
determinari pentru fiecare tip de beton si schimb de lucru.
5.3.3.3. Executia
imbracamintii din beton de ciment
- betonul se va
pune in opera cu vibrofinisoare intre logrine metalice care se vor aseza pe
platforma pregatita cu benzile de 30 cm cu mortar de ciment.
Betonul se executa
in general intr-un strat.
Inainte de
asternerea betonului pe suprafata fundatiei, se asterne un strat de nisip de 2
cm grosime dupa compactare. Se aseaza apoi hartia sau folia de polietilena.
Asternerea
betonului se face numai cu repartizoare mecanice cu exceptia unor suprafete
reduse la care asternerea se face manual.
Betonul se compacteaza cu ajutorul
vivrofinisoarelor prin 2 treceri ale acestora sau cu placi ori grinzi
vibratoare (min. 3.000 vibratii/min. in cazul asternerii manuale a betonului).
Finisarea
suprafetei se poate face cu ajutorul grinzilor finisoare ale vibrofinisoarelor
sau cu un rulou metalic de 4,0 m lungime din teava Dn 250mm avand minim 200 kg.
Strierea betonului
se face manual cu o grebla.
Imbracamintile se
executa de regula la temperatura efectiva de lucru de peste +50C si
numai in mod exceptional sub aceasta temperatura, pana la 00C cu
luarea unor masuri speciale in ceea ce priveste prepararea, asternerea si
protejarea betoanelor.
5.3.3.4. Caracteristicile
betonului rutier intarit trebuie sa fie
a. - Rkinc
= 3,5 ÷ 5,0 MPa ( 1MPa = 1 N/mm2) – pe prisme de 150 x 150 x 600 mm,
la 28 zile;
b. – Rc = 30 ÷ 45
MPa (pe cuburi cu latura de 141mm, fragmente de prisme cu latura sectiunii de
150mm (STAS 1275-88) sau carote (cf. Instructiuni C 54-81).
Rezistenta Rkinc
si Rc se determina la 28 zile pe serii de cate 3 prisme la max. 100mc beton
turnat.
(Rkinc
150 pe prisme de 150 x 150 x 600 mm si Rc pe fragmente din aceste prisme).
Pentru betonul
intarit se determina la 28 zile, la locul de punere in opera, rezistenta Rc pe
carote extrase din imbracamintea rutiera cu frecventa minima de 2 carote pe 2km
de banda sau min. 3 carote din fiecare zona de imbracaminte asupra careia
exista dubii de calitate.
c. – Gradul de
gelivitate (STAS 3518-89). Frecventa pentru determinarea gradului de
gelivitate, conf. STAS 3518-89, se stabileste la elaborarea compozitiei
betonului. Numarul de cicluri este pentru clasele BcR 3,5 ÷ BcR 5,0 de 100 (se
preleveaza cuburi cu latura de 20 x20 cm, in serii de cate 3 buc).
Mentionam ca
aceste determinari, probe si incercari se fac atat pentru betonul folosit la
constituirea stratului de baza (cf. STAS 6400-84) cat si a straturilor de
rezistenta si uzura ale imbracamintilor din beton de ciment (cf. STAS
18311/1995).
Rezistentele
caracteristice la incovoire si medii la compresiune, determinate pe fiecare
serie de 3 prisme, se analizeaza de laboratorul care efectueaza incercarea,
imediat dupa inregistrarea rezultatelor.
In cazul in care
rezultatele sunt mai mici decat cele prevazute, pentru clasa betonului
respectiv, redate in tab.6/C 22-92 in termen de 48 ore laboratorul va comunica
rezultatele in cauza catre:
- conducerea unitatii care are in
dotare statia de betoane;
- seful de statie;
- constructorului.
Urmare comunicarii
primite, seful statiei impreuna cu reprezentantul constructorului, in termen de
48 ore, vor identifica toate datele care au fost realizate cu sarja respectiva
de beton corespunzator probelor luate, in termen de 5 zile de la data
incunostiintarii constructorului, acesta din urma impreuna cu reprezentantul
beneficiarului intruniti in comisie, procedeaza astfel:
a.- prezinta beneficiarului dalele din
imbracaminte, la care s-a folosit betonul in cauza;
b. – preleveaza
cel putin 3 carote din tronsonul de imbracaminte in cauza si convoaca
proiectantul pentru analizarea situatiei respective (vezi pct. 6.3.3./ - dubii
de calitate).
Daca din
determinarile facute rezulta ca betonul nu indeplineste caracteristicile
betonului intarit (C 22-92/Tab.6) atunci proiectantul va analiza modul de
tratare a situatiei respective.
5.3.3.6. Executarea rosturilor:
At – Rostul de
contact transversal se realizeaza pe toata latimea si grosimea dalei, cand se
intrerupe turnarea betonului. Pe toata lungimea rostului se monteaza
un dulap de lemn cu latimea egala cu grosimea imbracamintei fixat cu tarusi
metalici. La reluarea betonarii se pune o fasie de carton bituminat (sau se
stropeste cu o emulsie bituminoasa).
Al – Rostul de
contact longitudinal se realizeaza intre benzile de beton, pe toata grosimea
imbracamintei fiind prevazut cu ancore de otel beton OB 37 cu Ø 10mm si 1m
lungime (prevazute cu ciocuri) asezate la jumatatea grosimii dalei la distanta
de 1m una de alta).
In acelasi mod se
trateaza si rostul longitudinal dintre dala normala si supralargirea drumului.
- Ancorele
confectionate se indoaie de la jumatatea
lungimii in unghi de 900, jumatate de ancora se protejeaza sa nu
adere de beton (prin infasurare cu folie polietilena), asezandu-se apoi lipita
de longrina pe pozitia finala in timpul repartizarii betonului). Dupa
demontarea longrinei din axa drumului jumatatea protejata a ancorei (cea
indoita de-a lungul longrinei) se va dezdoi si intinde fara inflexiuni.
Inainte de
betonarea benzii a doua se stropeste grosimea benzii cu emulsie bituminoasa sau
fluid P45.
Bt – Rostul de
dilatatie transversal se executa pe toata latimea si grosimea imbracamintei la
distanta de cca. 100 m lungime de banda de beton, perpendicular pe axa benzii,
in linie continua pe toata latimea imbracamintei.
Bt se excuta in 2
etape:
-se aseaza pe
fundatie o scandura impregnata din lemn de brad (pastrata in apa timp de 24 ore
inainte de utilizare) de 20-25mm grosime care va ramane in lucrare. Scandura va
avea lungimea egala cu distanta intre longrine si latimea cu 3 cm mai mica
decat inaltimea stratului de beton. Scandura se aseaza perfect vertical,
perpendicular fata de longrine si se marcheaza pozitia ei pe longrine pentru a
permite taierea ulterioara a rostului in dreptul ei.
-se executa 2
taieturi paralele la distanta de 2-2,5 cm pana la nivelul superior al scandurii
.
B.1. – Rostul de
dilatatie longitudinala se executa la platforme in cazul cand imbracamintea e
mai lata de 100m la aproximativ ½ din latimea acesteia (in locul unui rost de
contact).
C.t – Rostul de
contractie transversala se executa pe toata latimea imbracamintei, in linie continua,
inclinate la 1/6 sau perpendicular pe axa drumului, la distanta intre 4-6 m
modulata dupa o secventa determinata prin proiect (de ex. 4-5-4 sau 5-6-5 etc.)
si pe o adancime de ¼-1/5 din grosimea dalei la imbracamintile executate
intr-un singur strat .
Taierea
betonului intarit se va executa la 6-24 ore de la punerea in opera
asigurandu-se astfel, prin micsorarea sectiunii dalei, fisurarea controlata a
intregii sectiuni in dreptul acestui rost.
C.1
– Rostul de contractie longitudinala se executa cand banda se toarna cu o
latime mai mare de 5,0m si se realizeaza pe axa acesteia.
Se executa prin
taiere in betonul intarit in mod similar cu rosturile de contractie
transversale si se executa dupa terminarea taierii acestora din urma.
Dispunerea
rosturilor in plan, la intersectii de strazi, platforme si piete se va face
conform proiectului, evitandu-se formarea de colturi mai mici de 750
si lungime de rost mai mica de 0,5m.
- Colmatarea rosturilor:
Golul ramas la
partea superioara (dupa taiere) se umple (colmateaza) pana la suprafata
imbracamintei cu anumite produse specifice astfel:
-
pentru A.1 si B se foloseste mastic bituminos sau ASROBIT;
- pentru A.t si C se foloseste ASROBIT
sau cauciuc si mastic bituminos.
5.3.3.7. Protejarea
imbracamintei turnate
a)
protejarea fata de
circulatia auto si pietonala:
- este interzisa circulatia de orice fel pe
betonul proaspat. Restrictiile se ridica in functie de varsta betonului;
- pe perioada de intarire a betonului
stabilita in functie de anotimp, se vor lua masuri ca autovehiculele sa nu
circule pe suprafata acesteia;
- imbracamintile din beton de ciment se pot
da in circulatie pentru autovehicule in functie de temperatura atmosferica
medie la punctul de lucru astfel:
t medie (0 C) +5 +10 +15 +20 +25
termen (zile) 25 19 16 14 12
b) protejarea betonului proaspat turnat – se face
in 2 faze:
- in prima faza
(pana la completa zvantare) se efectueaza prin acoperisuri de protectie fixe si
mobile;
- in faza a doua
se efectueaza printr-un strat de nisip de 3cm grosime mentinut umed timp de 10
zile.
6. RESPONSABILITATI
6.1. Seful de santier
-
asigura documentatia tehnica de
executie, caiete de sarcini, normative tehnice in vigoare si agremente tehnice
ale materialelor folosite ;
-
asigura buna desfasurare a procesului
de productie , a conditiilor necesare executarii lucrarilor, a avizarii, a
verificarii si aprobarii executiei lucrarilor;
-
raspunde de calitatea lucrarilor si are
obligatia de a introduce in lucrare numai materiale care corespund din punct de
vedere calitativ, insotite de de documente care atesta calitatea lor;
-
ia masuri organizatorice de prevenire a
folosirii materialeleor / produselor ce nu sunt insotite de acte doveditoare de
asigurare a calitatii;
-
instruieste periodic personalul tehnic
din subordine ( sef lot, punct lucru, maistri , ingineri si sefi de
compartimente );
-
asigura personal calificat pentru
executia lucrarilor de terasamente, turnare bitum si betoane..
6.2. Responsabil tehic cu executia
-
admite executia lucrarilor de
drumuri numai pe baza proiectelor
atestati si agremente tehnice pentru materialele folosite avizate de un
laborator autorizat;
-
verifica si avizeaza procedurile
tehnice de executie, fisele si proiectele tehnologice de executie;
-
intocmeste si tine evidenta la zi un
registru de evidenta a exacutiei lucrarilor de drumuri care le urmareste tehnic si de care raspunde;
-
pune la dispozitia organelor de control
toate documentele necesare pentru verificarea respectarii HGR 925/1995;
-
opreste executia lucrarilor descrise in
prezenta procedura in cazul in care s-au prudus defecte grave de calitate sau
abateri de la prevederile proiectului de executie.
6.3. Responsabil CQ
-
verifica materialele inainte de a fi introduse in opera si documentele
care
atesta calitatea lor;
-
verifica asigurarea conditiilor de lucru specificate in procedura,
caiete de sarcini si agrementele tehnice pentru materiale;
-
participa la verificarea calitatii lucrarilor pe faze de executie si
semneaza procesele verbale ce atesta executia lucrarilor;
-
verifica completitudinea si
corectitudinea inregistrarilor de calitate emise pe faze de executie
-
participa la inspectiile efectuate de
organele ISC si a organelor teritoriale;
-
in cazul aparitiei de neconformitati
opreste executia lucrarii, deschide raport de neconformitate, anuntand seful de
santier si sefii ierarhici;
-
in baza dispozitiilor de santier emise
de proiectant si avizate de beneficiar, urmareste remedierea neconformitatilor.
7. INREGISRARI
-Proces verbal de receptie calitativa
8. ANEXE
Specifice nu sunt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu