EXECUTAREA LUCRARILOR DE COVOARE ASFALTICE
- SCOP
Prezenta procedură
are drept scop descrierea modului de realizare a unui covor asfaltic
(îmbrăcăminte asfaltică), conform documentelor tehnice de execuţie şi a
reglementărilor privind calitatea lucrărilor.
- DOMENIU DE APLICARE
Prezenta
procedură se aplică pentru realizarea covoarelor asfaltice.
- DEFINITII SI ABREVIERI
Specifice nu sunt
4. DOCUMENTE DE REFERINTA
Specifice nu sunt.
5. INSTRUCTIUNEA
5.1.Generalitãţi
În prezenta procedură este prezentat succinct modul în
care se realizează îmbrăcămintea asfaltică pentru drumuri.
5.2.Condiţii prealabile
•cunoaşterea
amãnunţitã a documentaţiei scrise şi desenate, precum şi a standardelor şi
normativelor în vigoare
•pregãtirea şi verificarea sculelor, echipamentelor şi
utilajelor
•repartizarea
sarcinilor şi instruirea personalului de execuţie
5.3.Conţinutul procedurii
5.3.1.Lucrãrile pregãtitoare sunt:
•întocmirea unui
grafic de lucrãri
•aprovizionarea şi recepţia materialelor utilizate la
relizarea lucrãrilor
5.3.2.Execuţia propriuzisã
a)Pregãtirea
stratului suport.Înainte de aşternerea mixturii, stratul support de
fundaţie trebuie bine curãţat. În cazurile în care straturile support au
unprofil transversal necorespunzãtor sau denivelãri, se vor lua mãsuri de
rectificare a acestora. Suprafaţa stratului suport pe care se
aşterne stratul de bazã, trebuie sã fie uscatã. Pe stratul support, înaintea executãrii
mixturilor, se va aşterne stratul antifisurã din material geosintetic.
b)Amorsarea.
La executarea îmbrãcãminţilor bituminoase, se vor amorsa rosturile de lucru şi
stratul suport cu o emulsie de bitum cationicã cu ruipere rapidã. Stratul suport se
va amorsa obligatoriu în urmãtoarele cazuri :
•strat de bazã din
mixturã bituminoasã pe strat suport din beton de ciment sau fundaţie pe piatrã
spartã
•strat de legãturã
pe stratul de bazã din mixturã bituminoasã
•strat de uzurã pe
strat de legãturã când stratul de uzurã se executã la interval mai mare de trei
zile de la execuţia stratului de legãturã. Dupã amorsare se aşteaptã timpul
necesar pentru ruperea emulsiei cationice.
În funcţie de
compactitatea stratului support, se va folosi un amorsaj de 0,3-0,5 Kg/m2
bitum pur.
Caracteristicile emulsiei trebuie sã fie de aşa naturã
încât ruperea sã fie efectivã înaintea aşternerii mixturii bituminoase. Liantul
trebuie sã fie compatibil cu cel utilizat la utilizarea mixturii bituminoase.
Amorsarea se face în faţa finisorului la o distanţă maximală de 100 m.
c)Aşternerea.Punerea în opera a
mixturilor asfaltice va trebui să fie efectuată cu ajutorul unui finisor
capabil de a le repartiza fără sã producã segregarea lor, respectând profilele
şi grosimile fixate prin planşele cuprinse în proiectul tehnic şi numai dupã ce
a folosit drept aşternut materialul geosintetic.
5.4. Temperatura de aşternere
Aşternerea
mixturilor bituminoase se face în anotimpul călduros, la temperaturi de peste
10oC, în perioada martie-noiembrie, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare. Execuţia trebuie întreruptã pe timp de ploaie.
Temperaturile
mixturilor asfaltice trebuie sã aibã la aşternere şi la compactare, urmãtoarele
valori, la liantul D56/80 :
Stratul
|
Aşternere
|
Compactare
|
|
Început
|
Sfârşit
|
||
Strat bazã
|
140oC
|
130 oC
|
100 oC
|
Îmbrãcãminte
|
150 oC
|
140 oC
|
110 oC
|
Mãsurarea
temperaturii va fi efectuatã din masa mixturii în buncãrul finisorului.
Temperatura se va
fixa definitiv în timpul stabilirii modului de compactare pentru a se obţine
compactitatea optimã. Mixturile bituminoase ale cãror temperaturã este sub cea
prevãzutã în table, vor fi refuzate. Aceste mixturi se vor executa numai în
şantier.
5.5.
Grosimea stratului de aşternere
Punerea în operã a
mixturilor asfaltice se face pentru:
•stratul de uzurã
într-o singurã aşternere
•stratul de
legãturã dintr-o singurã aşternere
•stratul de bazã
într-una sau mai multe aşterneri succesive, funcţie de grosimea stratului şi de
utilajele folosite.
5.7.
Aşternerea
Mixtura asfalticã
trebuie aşternutã continuuîn mod uniform, atât din punct de vedere al grosimii,
cât şi cel al afânãrii, dar numai dupã aşternerea materialului geosintetic.
Aşternerea se va face pe întreaga lãţime a cãii de rulare. Atunci când acest
lucru nu este posibil, antreprenorul va propune dirigintelui de şantier lãţimea
benzilor de aşternere şi poziţia rosturilor longitudinale.
Grosimea maximalã
a materialelor rãspândite printr-o singurã trecere este fixatã de consultant la
propunerea antreprenorului. Viteza de aşternere cu finisorul trebuie sã fie
adaptatã la cadenţa de sosire a mixturilor de la staţie, şi cât se poate de
constantã ca sã se evite total opririle. Antreprenorul trebuie sã dispunã de un
lucrãtor calificat pentru a corecta imediat dupã aşternere şi înainte de orice
compactare denivelãrile flagrante cu ajutorul unui support de material
proaspãt, depus cu grijã în faţa lopeţii. În buncãrul utilajului de aşternere
trebuie sã existe în permanenţã suficientã mixturã pentru a se evita o
rãspândire neuniformã a materialului.
5.8.
Rosturi longitudinale şi transversale
Rosturile
longitudinale şi transversale trebuie sã fie foarte regulate şi etanşe.
Rostul
longitudinal al unui strat nu va trebui ncicodatã sã se gãseascã suprapus
rostului longitudinal al stratului imediat inferior, indiferent dacã acesta din
urmã este în stratul de legãturã sau în stratul de bazã, realizat din mixtura
asfalticã sau dintr-un material tratat cu liant hidraulic. Un decalaj minim de
ordinul a 20 cm este necesar totodatã sã nu se gãseascã în urma roţilor.
Rosturile separând mixturile bituminoase rãspândite de la o zi la alta, trebuia
sã fie realizate în aşa fel încât sã asigure o tranziţie perfectã şi continuã
între suprafeţele vechi şi cele noi. Rosturile transversale ale diferitelor
straturi vor fi decalate cu cel puţin un metru. Marginea benzii vechi va fi
decupatã pe întreaga sa lãţime, eliminând o lungime de bandã de circa 50 cm.
Suprafaţa proaspãt creatã prin decupare, va fi badijonatã ce emulsie de bitum
exact înainte de realizarea benzii noi.
d)Compactarea.
•Atelierul de
compactare va fi propus de antreprenor şi aprobat de consultantul lucrãrii,
dupã încercãrile de etalonare în timpul primelor zile ale punerii în operã.
Aceste încercãri de etalonare, vor fi efectuate sub responsabilitatea
antreprenorului, consultantul purtând cere pe loc intervenţia unui laborator
agreat, care sã efectueze în acest scop, pe cheltuiala antreprenorului,
încercãrile de compactitate, pe care le va considera necesare.
Urmare acestor
încercãri, antreprenorul propune consultantului :
-sarcina fiecãrui
utilaj
-planul de mers al
fiecãrui utilaj, pentru a se asigura un numãr de treceri, pe cât posibil
constant, în fiecare punct al stratului
-viteza de mers a
fiecãrui utilaj
-presiunea de
umflare a pneurilor (3-9 bari)
-temperatura de
aşternere, fãrã ca aceasta sã fie inferioarã minimului fixat
•Metoda propusã va
fi satisfãcãtoare, dacã se permite ca sã se atingã în cel puţin 95% din
mãsurãtorile efectuate, procentul de 100% a densitãţii aparente obţinute în
timpul studiului privind compoziţia mixturii ; cele 5% mãsurãtori
necorespunzãtoare, nu vor trebui sã aibã o compactitate inferioarã lui 95% din
densitatea aparentã. Numãrul atelierelor de compactare se va stabili în funcţie
de numãrul punctelor de aşternere.
•Operaţia de
compactare a mixturilor asfaltice trebuie astfel executate ca sã se obţinã
valori optime pentru caracteristicile fizico-mecanice de deformabilitate şi
suprafaţare. Compactarea are loc în lungul drumului, de la marginea spre ax, pe
sectoarele în pantã, sau cu pantã transversalã unicã, se fectueazã de la
marginea mai joasã spre cea ridicatã.
Compactorul
trebuie sã lucreze fãrã şocuri, pentru a evita vãlurirea îmbrãcãminţii.
Suprafaţa
stratului se va controla în permanenţã, micile denivelãri care apar pe
suprafaţã se corecteazã dupã prima trecere a rulourilor compactoare, pe toatã
lãţimea.
•La executarea în
mai multe straturi succesive, cum este cazul la straturile de bazã, compactarea
se va efectua separat pentru fiecare strat în parte. Se va asigura o perfectã
legãturã între straturi, stratul superior se va aplica la cel mult 24 ore de la
aplicarea primului strat a cãrui suprafaţã trebuie sã fie uscatã şi curatã.
•Atelierul de
compactare, conform reglementãrilor legale în vigoare, pentru îmbrãcãminţile
bituminoase este alcãtuit din :
-compactor pe
pneuri de 160 KN şi compactor cu rulouri netede de 120 KN
-numãrul de
treceri pentru asigurarea compactãrii optime, va fi stabilit prin experimentãri
preliminare pentru a se asigura un minim de 98% a gradului de compactare,
conform metodei MARSHALL.
•Compactoarele cu
pneuri vor trebuie echipate cu şorţuri de protecţie. Ele nu trebuie sã se
depãrteze la mai mult de 50 m în spatele finisorului. Antreprenorul are
obligaţia de a efectua încercãrile de etalonare şi de a supune spre aprobarea
consultantului tehnologia de compactare.
•Se vor respecta
prevederile STAS 174-2/1997.
e)Suprafaţarea
Pentru ca
suprafaţa stratului suport sã satisfacã ea însãşi condiţiile de mai jos,
denivelarea maximã mãsuratã pe un strat, sub rigla de 3 m, trebuie sã rãmânã în
toate punctele inferioarã limitelor toleranţelor indicate mai jos :
Natura profilului
|
Denivelãri maxime (mm)
|
||
Strat de bazã
|
Strat de legãturã
|
Strat de uzurã
|
|
Logitudinal
|
15
|
8
|
5
|
transversal
|
20
|
10
|
7
|
f)Tratarea suprafeţei
După executarea
îmbrăcăminţilor, se procedează la închiderea porilor suprafeţei prin răspândire
de 2-3 Kg/m2 nisip de 0-3,15 mm bituminat cu 2-3% bitum prin
cilindrare, excepţie făcând betoanele asfaltice rugoase. Se preferã
utilizarea nisipului de concasaj.
Pentru sectoarele
care se executã dupã 1 octombrie, sau executate înainte de aceastã datã în zone
umbrite şi cu umiditate excesivã, sau cu trafic foarte redus, se va realiza, cu
aprobarea consultantului, pe baza constatãrilor pe teren, închiderea suprafeţei
prin badijonare.
Badijonarea se
realizeazã prin stropire cu bitum sau cu soluţie cationicã cu rupere rapidã cu
60% bitum diluatã cu apã ( o parte emulsie cu 60% bitum, o parte apã curatã,
nealcalinã) şi rãspândire de nisip 0-3,15 mm cu un conţinut cât mai redus de
praf (sub 0,09 mm) în cantitãţile arãtate mai jos :
-stropire cu bitum
0,5 Kg/m2 ; rãspândire de nisip 3-5 Kg/m2
-stropire cu
emulsie cationicã cu 60% bitum diluat cu apã 0,8-1 Kg/m2 ;
rãspândire de nisip 3-5 Kg/m2
5.9. .CONTROLUL CALITÃŢII LA PUNEREA ÎN OPERÃ
5.9.1. Controlul compactãrii
Autocontrolul compactãrii. În cursul
execuţiei compactãrii, antreprenorul trebuie sã vegheze în permanenţã la :
•cadenţa execuţiei
sã fie cea reţinutã la încercãri
•utilajele
prescrise atelierului de compactare sã fie efectiv pe şantier şi în funcţiune
continuã şi regulatã
•elementele
definite practic în timpul încercãrilor (sarcina fiecãrui utilaj, planul de
mers, viteza, presiunea în pneuri, distanţa maximã de depãrtare între finisor
şi primul compactor cu pneuri) sã fie respectate cui stricteţe.
Consultantul îşi
rezervã dreptul, în cazul unui autocontrol insuficient, sã opreascã lucrãrile
pe şantier, pânã când antreprenorul va lua mãsurile necesare de remediere.
Controlul ocazional de compactare. Pe parcursul
execuţiei lucrãrilor, consultantul îşi rezervã dreptul de a efectua, fie
inopinat, fie ca urmare a constatãrilor fãcute în cadrul verificãrilor de
autocontrol, încercãri pentru a se asigura cã nu existã abateri semnificative
ale rezultatleor obţinute. În cazul când un asemenea control ocazional va da
rezultate inferioare densitãţii de referinţã prescrisã, obţinutã în timpul
studiului de alcãtuire a produsului, consultantul impune noi încercãri de
compactare anulând modalitãţile de compactare iniţial fixate. Dacã aceste
încercãri noi nu permit sã se atingã densitatea de referinţã, vor fi hotãrâte
noi dispoziţii.
5.9.2. Controlul nivelmentului
Verificarea
cotelor este fãcutã pe suprafeţe corespunzãtoare fiecãrei zile de lucru, în ax
şi la margine (între 0,2 şi 0,3 m de la marginea stratului) ca şi în fiecare
dintre profilele transversale ale
proiectului, eventual şi în toate celelalte puncte fixate de consultant.
Toleranţele în
raport cu cotele prescrise sunt :±2,5 cm pentru stratul de bazã şi ±1,5 cm
pentru stratul de uzurã.
Dacã toleranţele sunt respectate în 95%
din punctele controlate, cotele realizate sunt considerate convenabile.
5.9.3.Controlul
denivelãrilor
Controlul denivelãrilor este efectuat
aplicând pe suprafaţa fiecãrui strat:
•în sens longitudinal o riglã de 3 m lungime
•în sens
transversal o riglã de 3 m lungime când drumul este cu o pantã planã
Controlul
longitudinal va fi efectuat prin trecerea riglei în axul fiecãrei benzi de
aşternere, în dreptul fiecãrei secţiuni transversale proiectate sau în oricare
din locurile indicate de consultant.
Controlul
transversal va putea fi efectuat în orice profil transversal proiectat sau în
poziţiile indicate de consultant. Denivelarea maximã mãsuratã nu va trebui în
nici un caz sã depãşeascã valorile indicate în tabelul de la punctul 5.3.2.e
suprafaţarea. Consultantul va solicita evaluarea denivelãrilor dupã caz, cu
echipamente specifice (APL, BUMPINTEGRATOR, etc.)
5.9.4. Rugozitatea stratului de uzurã
Rugozitatea
stratului de uzurã va fi determinatã prin mãsurãtori cu pendulul SRT şi vor fi
respectate valorile minime prevãzute în STAS 8849/83, sau prin metoda înãlţimii
de nisip.
5.9.5.
Frecvenţa controalelor
Lucrãrile executate
|
Categoria lucrãrilor
|
Frecvenţa controlului
|
Temperatura de aşternere
|
B
|
Permanent
|
Etalonarea atelierului de compactare
|
A
|
La începutul execuţiei
|
Controlul ocazional de compactare prin carotare
|
B,C
|
O carotã la fiecare 250 ml drum
|
Controlul
profilelor
|
||
Reglajul de suprafaţã
|
BC
|
În fiecare zi şi la sfârşit de şantier
|
Controlul nivelmentului
|
C
|
În
fiecare punct indicat
|
Controlul
denivelãrilor
|
C
|
În
fiecare punct indicat
|
A= încercãri preliminare de informare
|
||
B=controlul de calitate
|
||
C=coctrolul de recepţie
|
5.10. ELEMENTE GEOMETRICE ŞI ABATERI LIMITÃ
Grosimile straturilor vor fi cele
prevãzute în profilul transversal tip din proiect.
Abaterile
limitã locale de la grosimile prevãzute în proiect, pentru fiecare strat în
parte, sunt sub 10%.
Lãţimile straturilor vor fi cele
prevãzute în proiect.
Abaterea limitã admisã va fi de :
•±5 cm pentru
lãţimea unei cãi de rulare
•±2,5 cm pentru
lãţimea unei benzi de staţionare.
6. ATRIBUTII SI RESPONSABILITATI
Responsabilitatea
efectuarii operatiilor revine sefului punctului de lucru si a sefului de
santier. Verificarea lucrarilor se face de catre responsabilul CQ care va
informa responsabilul tehnic cu executia de verificarile facute. Acesta va face inregistrarile in
dosarul lucrarilor verificate. Directorul general
adjunct va notifica in scris si alte responsabilitati, si daca sunt necesare
functie de complexitatea si durata executiei.
7. INREGISTRARI
Inregistrarile cerute de legislatie in vigoare conform normelor:
- proces verbal de
lucrari ascunse
- proces verbal de
trasare a lucrarilor
- proces verbal la
recoltarea probelor de pamant
8. ANEXE
Specifice nu sunt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu